Zmiany cen egzaminów na prawo jazdy i wynagrodzeń egzaminatorów – Ministerstwo infrastruktury opublikowało petycję

Czas na ujednolicenie opłat i wynagrodzeń

W skrócie
  • Ceny za egzamin mają być takie same w całej Polsce
  • Ujednolicone ma zostać również wynagrodzenie dyrektorów i egzaminatorów
  • Ministerstwo Infrastruktury opublikowało petycję 

1 lipca Ministerstwo Infrastruktury opublikowało petycję w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmianę art. 56a ustawy o kierujących pojazdami oraz art. 121a ustawy prawo o ruchu drogowym w taki sposób, aby ujednolicić opłaty za egzamin oraz wynagrodzenia egzaminatorów i dyrektorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

Sprawy dotyczące Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego oraz egzaminów na prawo jazdy zdają się nie mieć końca. W ostatnich miesiącach w Polsce narasta dyskusja na temat potrzeby ujednolicenia opłat egzaminacyjnych oraz wynagrodzeń w systemie egzaminowania kierowców. Dyskusja ta zyskała na intensywności po opublikowaniu petycji w tej sprawie, która trafiła do Ministerstwa Infrastruktury. Inicjatywa ta ma na celu wprowadzenie zmian legislacyjnych w ustawie o kierujących pojazdami oraz w ustawie Prawo o ruchu drogowym.

Obecny system opłat egzaminacyjnych w Polsce charakteryzuje się dużymi rozbieżnościami, które są wynikiem różnic w przepisach lokalnych i decyzjach poszczególnych Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. W efekcie, opłaty za egzaminy mogą się znacząco różnić w zależności od lokalizacji, co prowadzi do tzw. turystyki egzaminacyjnej i poczucia niesprawiedliwości wśród kandydatów na kierowców. Podobne problemy dotyczą wynagrodzeń egzaminatorów. Różnice w zarobkach między poszczególnymi WORD-ami wynoszą 20%, dlatego koniczne jest ujednolicenie standardów na terenie całego kraju.

Najważniejsze informacje:

  1. Petycja jest dostępna cyfrowo na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury.
  2. Ujednolicone mają zostać opłaty za egzamin oraz wynagrodzenia egzaminatorów i dyrektorów WORD.
  3. Różnice w opłatach za egzamin w poszczególnych województwach wynoszą nawet 20%, a wynagrodzeń dyrektorów WORD nawet 200%.

Przeczytaj również:

Ile kosztuje prawo jazdy na motor w 2024 roku? [KURS, EGZAMIN, PRAWO JAZDY, LEKARZ]

Aby zaradzić tym problemom, Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie inicjatywy ustawodawczej, która miałaby na celu ujednolicenie opłat egzaminacyjnych oraz wynagrodzeń egzaminatorów. Proponowane zmiany obejmują:

  • zmiana art. 56a ustawy o kierujących pojazdami, która dotyczy wprowadzenia jednolitej stawki opłat egzaminacyjnych na terenie całego kraju oraz ustalenie określonych zasad i procedur dotyczących opłat.
  • zmiana art. 121a ustawy Prawo o ruchu drogowym, która dotyczy ujednolicenia wynagrodzeń egzaminatorów w całym kraju, z uwzględnieniem różnic w kosztach życia w różnych regionach oraz wprowadzenie transparentnych kryteriów wynagradzania, które będą obowiązywać we wszystkich WORD-ach.

Jednym z głównych argumentów za wprowadzeniem proponowanych zmian jest zapewnienie większej sprawiedliwości i równości w systemie egzaminowania kierowców. Jednolite opłaty egzaminacyjne wyeliminują obecne nierówności, które często są źródłem frustracji i poczucia niesprawiedliwości wśród kandydatów na kierowców. Wyższe i bardziej sprawiedliwe wynagrodzenia mogą zwiększyć motywację pracowników i dać poczucie sprawiedliwości.

Aktualne przepisy wymagają poprawek

Art4. 56a ustawy o kierujących pojazdami:
1. Wysokość opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego określa sejmik województwa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, przy czym wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł, a za przeprowadzenie części praktycznej:

1) 200 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem;

2) 250 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E.

2. W uchwale, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się koszty rzeczowe i osobowe związane z przeprowadzaniem egzaminów państwowych.

Art. 121a ustawy – Prawo o ruchu drogowym:
1. Warunki wynagradzania egzaminatorów określa sejmik województwa, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, kierując się charakterem pracy wykonywanej przez egzaminatorów i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań.

2. Warunki wynagradzania egzaminatorów określone każdorazowo w uchwale sejmiku województwa, o której mowa w ust. 1, nie mogą być mniej korzystne niż warunki wynagradzania egzaminatorów określone w poprzedniej uchwale.

Jednym z głównych wyzwań związanych z wprowadzeniem proponowanych zmian są koszty implementacji. Wprowadzenie jednolitych stawek i wynagrodzeń wiąże się z koniecznością przeprowadzenia analiz oraz dostosowania systemów informatycznych i administracyjnych w całym kraju. Ponadto, zmiany te mogą wymagać dodatkowych środków finansowych, co może stanowić obciążenie dla budżetu. Różne Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego mogą różnie reagować na proponowane zmiany – WORD-y, które obecnie mają wyższe stawki opłat, mogą obawiać się utraty dochodów. Z kolei ośrodki z niższymi stawkami mogą być zadowolone z możliwości zwiększenia wpływów. Ważne jest, aby proces wdrażania zmian był przeprowadzony w sposób, który uwzględni te różnice i zapewni płynne przejście do nowego systemu.

Potrzeba ujednolicenia opłat egzaminacyjnych i wynagrodzeń egzaminatorów w Polsce jest kwestią, która zyskuje na znaczeniu. Proponowane zmiany legislacyjne mają na celu zwiększenie sprawiedliwości, poprawę standardów egzaminowania oraz efektywności administracyjnej. Choć wprowadzenie tych zmian wiąże się z pewnymi wyzwaniami, potencjalne korzyści mogą znacząco przyczynić się do poprawy systemu egzaminowania kierowców w Polsce. Dalsze działania legislacyjne i konsultacje społeczne będą kluczowe dla osiągnięcia tego celu.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button